2021. március 10., szerda

Kémia Műanyagok 03.10

 Kedves Nyolcadikosok!

Ez a "kedvenc" leckém, különösen a tankönyvben. Próbáltam "rendet" tenni benne s most én írom meg az óravázlatot. A következőt kérdések alapján TE írod, majd mindkettőt egyszerre elküldöd nekem. 

Milyen szép Húsvéti ajándékaim lesznek!😃😁😂

Szóval írd le a vázlatot áttekinthetően a füzetedbe, nézd meg alaposan a könyvben levő fényképeket!
Azonosítsd be, hol szerepelnek a képeken látható anyagok a vázlatban. A lecke a tankönyvben 75-78.
oldalig tart.

Nézd meg először a videót!  Műanyag: áldás és átok (8 perc)

https://www.youtube.com/watch?v=lsyx9TixReg

(Másold le a link címét a Google címsorába!)

A műanyagok

Definíció: A műanyagok olyan nagy (óriás) molekulájú anyagok, amelyeket vagy a természetben megtalálható nagy molekulájú anyagok átalakításával, vagy kis molekulák összekapcsolásával mesterségesen állítanak elő. A műanyagok mindig szénvegyületek.

A műanyagok jellemzése, tulajdonságaik.

1.A műanyagok kis sűrűségű anyagok (Ჹ = 0,9 - 1,5 g/ cm3)
           - a kis tömegű műanyagborítású járművek (haók,repülők, versenyautók) nagy sebességet 
              képesek elérni
            -Műanyag kupolákat, fólia sátrakat építenek

2. Jó hő- és elektromos szigetelők: az elektromos vezetékek műanyag borításúak, a falak hő-és hangszigetelés műanyagból készül, de a főző edények fogói is, a hűtőszekrények is műanyag borításúak.

3. Előnyük, hogy nem korhadnak, rozsdásodnak, hátrányuk, hogy hosszú a lebomlási idejük.

Természetes eredetű műanyagok

1.Cellulóz alapanyagú műanyagok – celluloid – pl. a pingpong labda, a zongora fehér billentyűje
                                                             - celofán, régi mozifilm szalagok anyaga
                                                             -viszkóz – műselyem, műszivacs gyártásra használják

2. A kaucsuk- a kaucsukfa nedvét gumigyártásra használják, a kaucsukot vulkanizálják: a kaucsuk óriásmolekuláit több helyen kénhidakkal kapcsolják össze, így a gumi rugalmassá, nagyobb teherbírásúvá válik.

Mesterséges eredetű műanyagok

Kis molekulák összekapcsolódásával keletkeznek az óriásmolekulák. Földgázból, kőolajból állítják elő őket.

A) Hőre lágyuló műanyagok:

1. Polietilén: lágy, zsíros tapintású, vízhatlan anyagok Pl. fóliák, zacskók, színes dobozok, játékok

2. PVC = polivinil-klorid: Pl. vízhatlan ponyvák, vízvezeték csövek nyílászárók, sporteszközök alapanyaga

3. nejlon, műszálas textília –rendkívül rugalmasak

B) Hőre keményedő műanyagok

1. Bakelit: Pl.villamos szerelvények anyaga (kapcsoló, konektor..)

2. Aminoplaszt: Pl. bútorgyártás

És még sok millióféle műanyag……


Testnevelés

 Mai testnevelés óra anyaga Tabata edzés:


Feladat leírása:

A/1: Kiindulóhelyzet: mellső fekvőtámasz. Fekvőtámaszból ugrás guggoló támaszba. Guggolótámaszból homorított felugrás. Abból ereszkedés vissza guggolótámaszba. Ugrás mellső fekvőtámaszba. (Ismétlésszám: 10)

A/2: Kh.: mellső fekvőtámasz. Támasz az alkaron. (plank). Emelkedés mellső fekvőtámasz helyzetébe. Először jobb kar, majd bal kar nyújtással, majd ereszkedés karonként kiinduló helyzetbe. (Ismétlésszám:10)

A/3: Fekvőtámaszban folyamatos lábtartáscsere. (Ismétlésszám 10)

A/4: Hanyattfekvésből lebegőülés, majd vissza hanyattfekvésbe. (Ismétlészsám:10)


B/1: Jobb térdelőállásból ugrás bal térdelőállásba homorított felugráson át. (Ismétlésszám: 10)

B/2: Mellső fekvőtámaszból jobb láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe. ⇾ Bal láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe. (Ismétlsszám: 10)

B/3: Kh.: guggolóállás mellső középtartás. ⇾ Homorított felugrás. ⇾ Ugrás vissza kiinduló helyzetbe. (Ismétlsszám: 10)

B/4: Helybenfutás térdemeléssel 30 másodpercen keresztül.

(A+B) x 2 = A és B feladatból két kör van.

Várom a visszajelzéseket!
Kinek milyen volt a feladat ?
Üdvözlettel,
Edina néni 

Angol Dóri nénivel - 2021.03.10.

Dear students,

Today we are going to learn about health problems and treatments.
A mai órán az egészségügyi problémákról és azok kezeléséről fogsz tanulni.

Készítsd elő a szótárfüzeted és az angol munkafüzetet! 
Let's start!

1) Vocabulary (szókincs) 


Ezzel a feladatlappal gyakorolhatod az új kifejezéseket. Ha lehet használd a Google Chrome böngészőt, mert csak abban tudod meghallgatni a hanganyagot.

Health problems:
  • A képekre kattintva hallgasd meg hogyan kell kimondani a kifejezéseket és ismételd is el őket!
  • Ha mindet elismételted, akkor írd ki a 10 kifejezést a szótárfüzetbe!

Treatments:

  • A képekre kattintva meghallgathatod az adott kezelési módokat angolul. Ezeket is ismételd el, majd húzd a képek alá a megfelelő szavakat!

The worksheet - a feladatlapot itt találod:
https://www.liveworksheets.com/1-jl1804089cb 

2) Practice

Workbook p. 29. exercise 4 (Gyakorolj a munkafüzet 29. old./4. feladatával!)

3) What's the matter?   ... I've got a headache.

Hogyan mondjuk el angolul az orvosnak, hogy mi a bajunk?
Nézd meg ezt az ábrát! Ismered ezeket a kifejezéseket? Van olyan, ami most igaz rád? Írd le kommentben angolul, ha valamelyik illik rád.
Pl.: I've got a runny nose.


A mai munkádról (szótárfüzet és a munkafüzeti feladat) küldj egy képet e-mailben vagy Teams-en!

Ne feledjétek, csütörtökön 11-kor várlak titeket a Teams-en!

Best wishes!

Dorottya néni

Nyelvtan Kata nénivel - március 10.

 Drága Nyolcadikosaim,

legutóbb arról beszéltünk, hogy az összetett mondatok végére milyen írásjel kerül. 

Megtanultuk, hogy alárendelő összetett mondat esetében a főmondat "dönti el" ezt, mellérendelő mondat esetében pedig az utolsó tagmondat (tk. 53. o.).

Gyakoroljunk!

(Ha valamiért nem nyílik meg itt a feladat, IDE KATTINTVA is meg tudod nyitni.)

Most nézzük meg, milyen írásjelek kerülhetnek a mondatrészek és tagmondatok közé! (tk. 54. o. táblázat).

Lássunk egy gyakorló példát ITT!

Végezetül oldjuk meg a mf. 84/3. és 86/6.7. feladatait!

Kata n.

2021.03.10. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 10:00! Várlak a Teams-csoportunkban 10:00-kor! 📲📞

A KATI-szórenddel foglalkozunk ma is. Emlékeztetőül:

Tegnap már dolgoztál ezzel a tankönyvi feladattal. Ma is erről fogunk beszélgetni, átalakítunk néhány mondatot KATI-szórendes összetett mondattá.


2021. március 10. Nyelvtan SzÉva nénivel

 Hahó nyolcadikosom!

Találkozunk 12.00-kor a Teamsben!

Az alábbi vázlat kerüljön a füzetbe:

A vélemény és a vita

  • vélemény: egyéni álláspont, nézet
  • vita: ellenkező vélemények ütköztetése, célja a tanulás és a meggyőzés
A vita szabályai
  • felkészülés 
    •     tételmondatok, kulcsszavak
    •     ötletek
    •     kutatómunka
    •     az anyag rendezése, kidolgozása
  • becsületesség, őszinteség
  • személyeskedni tilos
  • türelem
  • udvariasság
  • higgadtság
Munkafüzet feladatai:
  • 104. oldal, 6. feladat
  • 109. oldal 12. feladat- Erről kérek füzetképet a tsze@vargatamas.hu címre!

Jó munkát! 






2021. március 10. Etika

 Hahó nyolcadikosom!

A mai feladatot ITT találod.

Jó munkát!


Matematika Edit nénivel. A négyzetgyök fogalma 03.10

 

Kedves nyolcadikosok!

Ha ezt nem csináljátok meg, nem értitek meg, nem fogod érteni, hogyan kell Pitagorasz tételével számolni.

94. óra Cím: A négyzetgyök fogalma

1) Nehogy hiányérzeted legyen az én gyönyörű írásomból, az alábbi fotón láthatóakat írd le a füzetedbe!


Most már lehet valami sejtelmed a négyzetgyök fogalmáról!

Önálló munka otthonra (házi feladat)

1) Először nézzétek meg a videót! Ha kell "stoppold le", játszd le újból....
Értsd meg, ami elhangzik, egy része ismétlés és utána jön az új anyag.

https://www.youtube.com/watch?v=20knqai7Ibo

(A linkek címét másold be Google címsorába!!!)


2) Gyakorlás a lerningapps-on

A GYÖKVONÁS 2 FELADATA

1. Négyzetgyökvonás, könnyű https://learningapps.org/8276710
Addig csináld, amíg hibátlan nem lesz!

(A linkek címét másold be Google címsorába!!!)

2. Négyzetgyökvonás számológéppel https://learningapps.org/8634876

(A linkek címét másold be Google címsorába!!!)

Ha ezt mind megcsináltad, és túlélted írásbeli házi feladat nincs!😍

 

Anikó néni-nyelvtan

Kedves Nyolcadikosok!

A mai órán az alá és mellérendelő mondatok gyakorlása következik.


1. feladat

Másold le a mondatokat a füzetedbe és állapítsd meg, hogy mellé vagy alárendelő mondat, majd rajzold le az ábráját!

 

1. Azért siettem, hogy ne késsek el az iskolából.

2. A vendégek onnan érkeztek, ahol én még sohasem járt.

3. A Holdon nem fúj a szél, ugyanis nincs légköre.

4. Te csak pihenj, s ne törődj semmivel!

5. Annak ajándékozz, aki örülni is tud neki!

6. Holnap nem mehetek moziba, hiszen edzésem lesz.

7. Akivel jobban érzed magad, azzal töltsd az idődet!

8. Miért nem zuhan bele a Föld a Napba, vagy miért nem szakad el tőle?

9. A Hol forog a saját tengelye körül, és kering a Föld körül.

10. Úgy távozott Enikő a bálból, hogy észre sem vettük.


2. feladat

Zsugorítsd a következő összetett mondatokat egyszerű mondatokká! Füzetbe írd le!

 

Példa: Oda fogunk sétálni, ahol várromok találhatók.

         El fogunk sétálni a várromokhoz.

A, Amerre az erdő van, ott szedünk virágot.

B, Arra megyünk haza, amerre a legrövidebb az út.

C, Akkor szép az erdő, mikor zöldel.

D, Úgy szedte az epret, hogy guggolt.


3. Feladat

Pótold a mondatokban a hiányzó írásjeleket! Füzetbe!


Ne az járjon mindig az eszedben hogy kezdődik a diszkó

Mi az amin mindig töprengsz

Bárcsak sikerülne minden amire vágyom

Kérdezd meg bátran amire kíváncsi vagy

Ne beszélj olyan hangosan úgyis értek a szóból

 

A füzetedet fotózd le és tedd fel a teams nyelvtan mappádba ma 16 óráig!!!!


4. Feladat

Gyakorló feladatok

 

 

Anikó-néni-Angol

 

Dear Students!


Today lesson is in Teams at 10 o'clock.

 

Topic:

-Grammar: Verb3-ing or infinitive page SB 45/4

-Practice: SB page 45/5

-Workbook page 34/4


Homework:

Workbook: page 34/1,2,3

A házit töltsd fel a teams mappádba!


Have a nice day!


                                                        Anikó néni

Angol-Anikó néni

   Dear Students! Homework:  https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/idegen_nyelvi_meres/feladatlapok_2016/Idegennyelvimeres...