2020. május 7., csütörtök

Matematika 2020.05.07. (32.gyakorló) - András bá

2020.05.07.                     32.gyakorló
 A háromszög

1.) Ismétlés
 
 



I. csoport



Általános
háromszög:

Minden oldala különböző hosszú.

II. csoport

Egyenlő szárú
háromszög:
(Tükrös háromszög)


A két egyenlő oldal neve: szár, a harmadik oldal neve: alap.


Tengelyesen tükrösnek nevezzük azokat a síkidomokat, amelyek egy egyenes (tükörtengely) mentén kettéhajthatók úgy, hogy a két rész kölcsönösen fedi egymást. (Később ezt a fogalmat pontosítjuk. Lásd: tengelyes tükrözés)

   A tükrös háromszögnek:


— van legalább két egyenlő oldala.
— az alapon fekvő szögei egyenlők.
— az alaphoz tartozó magasságvonal felezi az alapot, és a szárak által bezárt szöget.
— az alaphoz tartozó magasságegyenes tükörtengely.


III. csoport

Egyenlő oldalú háromszög:
(Szabályos háromszög)

   Az egyenlő oldalú háromszög:


— Minden oldala egyenlő
— Minden szöge egyenlő, 60°-os.
— Mindhárom magasságvonala felezi az oldalt és a szöget.
— Mindhárom magasságegyenese tükörtengely.




I. csoport

Hegyesszögű háromszög
Minden szöge hegyesszög.

a < 90°
b < 90°
g < 90°


II. csoport

Derékszögű
háromszög
Van egy derékszöge, a másik két szöge hegyesszög.



   A derékszögű háromszög egymásra merőleges oldalainak a neve: befogó. A harmadik oldal neve: átfogó. A két befogó megegyezik a derékszögű háromszög két magasságával.



III. csoport


Tompaszögű háromszög

a > 90°

Van egy tompaszöge. Másik két szöge hegyesszög.



2.) Háromszög egyenlőtlenség



 
3.) A háromszög szögei közti kapcsolat
 a)


 b)
 

4.) Gyakorlás
     feladat 1
     feladat 2
     feladat 3  feladat 4  feladat 5
     feladat 6  feladat 7

Gyógytestnevelés

Szia!

Ma úszás óra lenne. Egy kis kutatómunkát kérek mindenkitől!
Feladat:
Gyűjtsétek ki a gyorsúszás medencés olimpiai versenyszámait!

Gyorsúszás úszik személy izolált vektor profi Stock fotó © robuart

Ha kiírtátok, akkor küldjétek el nekem. A megoldásokat várom a mosolyagi79@gmail.com email címre!

Szép napot!
Ági néni

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 7.

Good morning!

Ma 10-kor online angolóra lesz a Microsoft Teamsben!! Várlak benneteket!

Az online órán:

  1) Átismételjük a névelőkről tanultakat

  2) Megoldunk együtt két munkafüzeti feladatot:
  • Munkafüzet 36. oldal 2. feladat
    Egészítsd ki a párbeszédeket a the vagy a/an névelőkkel!

  • Munkafüzet 37. oldal 3. feladat
    Egészítsd ki a párbeszédeket a térkép alapján! Az előző feladat párbeszédeit is érdemes megfigyelni, hogy rájöjj mi hiányozhat.

See you soon!

Kézműves szakkör V. 07.

Lányok!
Ma csüngő virágtartót mutatok nektek annak a sok virágnak, amit anyukátok kapott.
Otthon található anyagok kellenek hozzá: pólófonal vagy zsinór vagy vastagabb madzag.
Lássuk előbb azt, hogyan készíthetsz egy kiselejtezett pólóból fonalat!
Kövesd a képeket!
If you have an old, washed-out T-shirt you no longer want to wear, you could make it into yarn! This is a step by step process, which upcycles something no longer wanted into something usable. I'll show you how :0...
Így csomózd a függő virágtartót!





Készítheted vastagabb zsinórból, spárgából is.

Speaking of macrame, display your plants with a neon macrame holder. Need inspiration to decor your house for this Summer? Check out these DIY decor ideas that I curated to help you find the perfect Summer decoration for your house this year! It's easy to make and some of it can be used for special occasions too.

#con #decoracion #decoracionconplantasartificiales #plantas decoracion con plantas #decoracionconplantasartificiales - Decoracion con Plantas - #con #decoración #decoracionconplantasartifi
Végül egy videó a csomózásról:  ITT

Katolikus hittan 7. a 2020. 05. 07.

                                             Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves Gyerekek! Szomorú vagyok, mert még most sem küldte el mindenki a húsvéti beszámolót, pedig csak ezt az egyetlen feladatot kértem vissza. Aki még nem teljesítette, Ő haladéktalanul küldje a messengeren! Gabi Tamasik néven vagyok fent.
Remélem, hogy anyák napján igazán kedvesek, előzékenyek, segítőkészek voltatok édesanyátokkal? Elimádkoztátok a tizedet?
Ima:
Tananyag: Az Egyház pásztorai
Az elmúlt hét végén volt a jó pásztor vasárnapja. Jézus a jó pásztorhoz hasonlította magát, aki tereli, vezeti nyáját, megvédi, még az életét is adja juhaiért. Mielőtt visszament az Atyához, rábízta a tanítványaira az örömhír továbbadását, küldte őket minden néphez. Ők lettek az apostolok. Pétert kiválasztotta közülük, Ő lett az Egyház vezetője. a vezetést.  Tanultunk arról, hogy a mester már élete során meghívta azokat, akiket később küldeni akart az emberek közé, pünkösdkor elküldte a Szentlelket, hogy megerősítse Őket, s hogy elinduljon az Egyház élete.
Magyar katolikus egyház – WikipédiaA keresztény egyház a korai középkorban - ppt letölteni
A szerzetesek egész életüket Isten, s embertársaik szolgálatára szentelik. Vásárhelyen a Domonkos Nővérek élnek.
Feladat: Írd le, hogy ki most a pápánk, egyházmegyénk püspöke, kik Vásárhely papjai! Keress információt a nővérekről, s írj róluk egy fogalmazást!

2020. május 7. Német

Kedves hetedikes!

Beiktatunk egy kis pihenőt, ma nem kell múlt idejű igékkel modatot alkoss. ;)

Sokat hallgattunk már együtt zenét. Tudod, miért? :)

Tudományosan bizonyított, hogy a zenével való nyelvtanulás megsokszorozza annak hatékonyságát.

- Több mindenre emlékszel: a zene stimulálja a memóriádat, így jobb lesz a visszahívás, jobban fogsz emlékezni a tanultakra.

- Bővül a szókincsed: éneklés közben új szavakat tanulhatsz a szövegből, és ami még fontosabb: kontextusban.

- Javul a kiejtésed: a zene ritmusa segít a helyes artikulálásban.

- Javul a szövegértésed: egy új nyelv elkezdésénél az egyik legnagyobb kihívást az okozza, hogy az ember nem tudja eldönteni hol kezdődik, és hol ér véget egy szó. Ennek a kibogarászásában rengeteget segít a zene, a már említett ritmus, és helyes artikulálás miatt.

Ezért ma zenét hallgatunk, legyen egy kis DeutschDisco

💃🎵🕺





Nincs mit küldeni! :) 
Erika néni

Angol-Anikó néni

Dear Students!



1.óra


A mai órán a teamsban várlak benneteket 10 órakor.

Feladataink: Mf.49.o./4, 5, 6, 7.
Present perfect igeidő gyakorlása
Az utolsó 20 rendhagyó ige tanulása

2.óra


Listening comprehension

Nézd meg az Extra English 5. részét ITT !

Írj ki a füzetedbe 10 mondatot a filmből angolul és magyarul is írd mellé mit jelent!

 Töltsd fel  IDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Best wishes!

Anikó néni

Fizika

A testek úszása, lebegése és elmerülése

A világ legnagyobb konténerszállító hajója Európa és Ázsia között közlekedik. Gigantikus méretei miatt Európában csak néhány kikötő képes fogadni. darab konténert bír el, szemben egy tehervonattal, amelyik darab szállítására alkalmas.
Mivel magyarázható, hogy egy ilyen óriási tömegű hajó úszik a vízen, és nem süllyed el, ellentétben egy pici kulccsal, amit véletlenül a vízbe ejtünk?
 Kísérletez!! :)
Töltsünk meg egy üvegkádat vízzel, és tegyünk bele kavicsot, üveggolyót, rézből készült kulcsot, gyurmagolyót, hungarocelldarabot, dobókockát, vasszöget, gyertyát, parafa dugót, hurkapálcát, eldobható műanyag villát!
Figyeljük meg, hogy mi történik az egyes tárgyakkal!

Tapasztalat:
A vízbe tett tárgyak közül némelyik elmerül, mások pedig úsznak a víz tetején.
A következő táblázatba kigyűjtöttük a vízbe tett tárgyak anyagának sűrűségét aszerint csoportosítva, hogy úsznak vagy elmerülnek.
Milyen összefüggést vehetünk észre?
Azt láthatjuk, hogy azok a tárgyak úsznak a vízen, amelyeknek a sűrűsége kisebb a víz sűrűségénél, és azok a tárgyak merültek el, amelyeknek a sűrűsége nagyobb a vízénél.

Próbálj ki egy 2. kísérletet is!



Egy pohárba töltsünk olajat, és tegyünk bele néhány tárgyat: parafa dugót, gyertyát, vasszöget!
Nézzük meg, ezek a tárgyak az olajban hol helyezkednek el!
Tapasztalat:
Azt látjuk, hogy a vasszög elmerült, a parafa dugó úszik, a gyertya azonban nem süllyedt le az olaj aljára, de nem is úszik a folyadék tetején, hanem teljes terjedelmével az olajban van, és lebeg.
Vizsgáljuk meg ezeknek az anyagoknak a sűrűségét!
Ezek szerint a gyertya azért lebeg az olajban, mert ugyanakkora a sűrűsége.




Az óriás szállítóhajók tömege tonnánál is több lehet. Vasból épülnek, és hatalmas terhet szállítanak. Hogy lehet a szállítóhajók sűrűsége a tengervízénél kisebb, hogy úszni tudnak?

3. kísérlet

Alufóliából hajtogassunk egy hajót, és egy tömör alumíniumhengerrel együtt tegyük mindkettőt a vízbe! Mit látunk?
Tapasztalat:
Az alumíniumból készült hajónk úszik, a tömör alumíniumdarab elmerül. Ezután fogjuk az alumínium kishajónkat és gyűrjük össze kézzel olyan picire, amilyenre csak tudjuk! Igyekezzünk minden levegőt kiszorítani belőle! Majd tegyük a vízbe megint!
Mit látunk?
Még mindig úszik az alumíniumgombóc, noha mélyebbre merül az alja, mint hajó állapotában.
Minden igyekezetünk ellenére az összegyűrt hajóban maradt levegő. Ha nem is sok, de annyi biztosan, hogy a gombóc átlagsűrűsége mégiscsak kisebb lett, mint a vízé. A hajók esetében ugyanennek a feltételnek kell megfelelni, vagyis az átlagsűrűségüknek kell a víz sűrűségénél kisebbnek lenni.

Hogyan tudnak a halak, a tengeralattjárók emelkedni és süllyedni a vízben?
Egy nyugalomban lévő, lebegő testre a lefelé mutató gravitációs erő és a felfelé irányuló felhajtóerő hat. Ha ez a két erő azonos nagyságú, a test nem mozdul el se felfelé, se lefelé.
Ahhoz, hogy függőleges irányba elmozduljon, meg kell változnia valamelyik erőnek.



A halak a rugalmas falú úszóhólyag gáztartalmának változtatásával képesek testük térfogatát módosítani. Ha növekszik a térfogatuk, a víz felhajtóereje is nő, ellentétes változásnál csökken, ami lehetővé teszi, hogy emelkedhessenek, süllyedhessenek.



A tengeralattjárók a ballaszttartályuk vízzel való feltöltésével érik el, hogy megnövekedjen a rájuk ható gravitációs erő, és ettől süllyedni fognak. Emelkedésnél levegővel helyettesítik a ballaszttartályok vizét.
Meddig emelkedhetnek a hőlégballonok és a héliumos lufik? A hőlégballonok emelkedését is a felhajtóerő biztosítja. A ballon levegőjét felmelegítik, amely ettől kitágul, így a sűrűsége csökken. Ahogy a víz alá nyomott gyertya elindul felfelé, mert sűrűsége kisebb a vízénél, úgy fog a hőlégballon is felfelé igyekezni.

Nézz utána, milyen magasságig emelkedett fel az ember egy hőlégballonnal!
A hőlégballonnál magasabbra lehet jutni, ha meleg levegő helyett a ballont héliummal töltik meg. A hélium sűrűsége a levegő sűrűségének kb. a hetede. Az eddigi legnagyobb magasság 41 km volt, ahová egy ember feljutott egy héliummal töltött ballon segítségével. Innen szabadeséssel, majd ejtőernyővel érkezett a földre.
A születésnapi, ballagási lufik emelkedési magasságát befolyásolja, hogy a lufi anyaga mennyire képes elviselni az egyre csökkenő hőmérsékletet, és a benne, illetve körülötte lévő nyomás közti egyre nagyobb különbséget.
Házi feladat:(csorbalaszlo1962@gmail.com)
  1. Az Exxon Valdez olajszállító tankhajó Alaszka déli partjainál, -ben bekövetkezett balesete miatt, több millió gallon nyersolaj került a tengerbe, mely minden idők egyik legnagyobb környezeti katasztrófáját okozta. Miért baj, ha olaj ömlik a tengerbe?
  2. Miért süllyed el egy hajó, ha léket kap?
  3. A fürdőző kisgyerekek karjára felfújt, műanyag tömlőt tesznek. Hogyan akadályozza meg a karúszó a kicsik elmerülését a vízben?
  1.  Interaktív feladat: https://learningapps.org/9242621 
Teams óra 05.07. 09:00 

2020. május 7. Etika

Hahó hetedikesem!

Olvasd el az alábbi szöveget!

"– Nézd – szólalt meg a férfi –, a felelősség vállalása nagyon nemes dolog, de korántsem vág össze a türelmetlenséggel, stresszel és az események sürgetésével.
– Ezt hogy érted? – csodálkozott el a fiú.
– Vegyünk egy képletes példát – javasolta Mark –, ültettél már el valaha magot?
– Még az óvodában ültettünk babszemet – mondta növekvő érdeklődéssel Santiago.
– Nagyszerű – csettintett a férfi –, és hogyan csináltátok?
– Hááát, virágfölddel teli cserépbe egy lyukat ástunk, bele­tettük a babszemeket, majd betemettük, és egy kicsit ledöngöltük.
– Csak ennyi? – kérdezte Mark.
– Igen – mondta a fiú –, és természetesen naponta öntöztük.
– Nagyon jó – mosolygott a férfi –, és mi történt?
– Hát már elég régen volt – mosolyodott el most már a fiú is –, de ha jól emlékszem, úgy két hét múlva szárba szökkent.
– Hurrá! – tapsolt Mark, miközben a fiú némi iróniát vélt felfedezni a hangjában. – Akkor most mi a tanulság?
Santiagót kissé bosszantotta, hogy tanácsot kérni jött a férfitől, aki minduntalan csak őt kérdezgeti ahelyett, hogy megmondaná végre, mi a teendő. Most mégis mintha elkezdett volna derengeni valami.
– Az idő? – kérdezett vissza bizonytalanul. – Vagyis, hogy minden dolognak időt kell hagyni, hogy beérjen?
– Gratulálok! – tapsolt Mark ismét, most már elismeréssel a hangjában. – Idő kell a babszemnek, úgy, mint neked vagy egy vállalkozásnak.
– És honnan fogom megtudni, hogy a bolt miattam nem megy jól, vagy csak még nem érett be a munkám? – érdeklődött San­tiago.
– Ismét gratulálok – nézett rá komolyan a férfi –, ez a legjobb kérdés, amit feltehettél. De elemezzük tovább a babszemes példát. Mi történt volna, ha nem ülteted a földbe a magot, csak a tetejére szórod?
– Valószínűleg nem lesz belőle növény – válaszolt a fiú.
– Helyes – nyugtázta Mark –, és ha nem öntözöd?
– Akkor elpusztul – mondta egyértelműen.
– Így van – mondta nyomatékkal a férfi –, nos, a példában a magot vehetjük a boltod megtestesítőjének, de ahhoz, hogy legyen belőle valami, bizonyos dolgokat meg kell tenni: gondozni kell. Azokat a dolgokat, amiket eddig tettél a bolt beindításának érdekében, vehetjük az ültetésnek. Persze folyamatosan öntözni kell, valamint fényre is szüksége van. A babszem még ezekkel együtt is csak két hét után mutatja meg, mi lesz belőle, tehát semmivel nem tudtad volna elérni, hogy ez hamarabb bekövetkezzen. De kérdem én – emelte fel a mutatóujját Mark –, ez azt jelenti, hogy semmi sem történt?
– Nyilván közben elindultak bizonyos életfolyamatok, majd kicsírázott a szem, és csak utána bújt ki a földből – vette át lelkesen a példa levezetését a fiú –, csak ez nem volt látható. Ezért nekem is várnom kell addig, amíg a bolt is látható eredményt fog produkálni, de addig is ugyanolyan erőbedobással, lelkesedéssel kell dolgoznom."

                                                                               (Cross: Az élet iskolája - részlet)


Vajon a TE életednek, kapcsolataidnak mennyire részese a felelősségvállalás?
Gondolkodj el rajta!

🎬Aztán nézz meg két kisfilmet ITT , meg ITT !





Biológia 05.07.

Kedves Hetedikes!

A mai óra címe (Írd fel a füzetbe.):      A tengerben élő halak

Ezeket a halakat ismerheted meg:

HERING
TONHAL
HERINGCÁPA
KÉKCÁPA
ÓRIÁSCÁPA

A heringfélék családjába tartozik a szardínia. De hogyan készül belőle konzerv? Nézd meg:

HOGYAN KÉSZÜL?

Nézd meg ezeket a videókat is:

CÁPAFÉLÉK

TONHAL - GASZTRO 😉

A füzetedet fordítsd el és készíts vázlatot - táblázatot a halakról.

Tanulmányozd a 108.oldal lap alján lévő táplálékhálózatot és olvasd el a mellette lévő szöveget is.

Mf.: 51.o. 1.,3.f.

Ide küldd a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni


7.A Technika 2020.05.07. Találmányok


Beadási határidő: nincs (az-az nem kötelező)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán hoztam egy videót, ahol érdekes találmányokat mutatnak be, amik sok pénzt hoztak.
Tanulság. Nem tudom, milyen munkátok lesz, DE! Soha nem tudhatjátok mi az a marhaság, amiért az emberek, képesek pénzt adni.
Kreatívnak kell lenni ;)


Videó.

Angol-Anikó néni

   Dear Students! Homework:  https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/idegen_nyelvi_meres/feladatlapok_2016/Idegennyelvimeres...