2020. április 2., csütörtök

Matematika 2020.04.02. (28.gyakorlás) - András bá

2020.04.02.                     28.gyakorlás
Egyenes arányosság

 1.) Tk.:81.o.4.példa








Hf.: Tk.: 82.o.11/b  Ide töltsd fel!

Kézműves szakkör IV.02.

Kedves lányok!

Örömmel tudatom veletek, hogy a húsvét azért nem marad el. Bár kevesebb vendég lesz, a lakást feldíszíthetjük a húsvét tiszteletére.
Ma képekkel készültem nektek. Próbáljátok némelyiket, ha van kedvetek hozzá!
Papírkoszorú
Nyuszik újságpapírból



     


Králiček na veľkonočné vajíčka.  / Surfingbird vie všetko, čo máte radi

DIY Easy Easter Egg Sock Bunny | www.FabArtDIY.com LIKE Us on Facebook ==> https://www.facebook.com/FabArtDIY
DIY: Flower Energy spring ornament,  Spring garland handicrafts, spring crafts, handicrafts for spring , #Decoration #Diy #flower #Power #Spring #ValentinesDaycraftsforkindergarten
Huch, was hoppelt denn da durch eure Wohnung? Die Girlande mit bunten Osterhasen mit flauschigem Bommelschwänzchen versüßt euch die Feiertage. Für die niedliche Osterdeko benötigt ihr Schnur, Tonkarton, Wolle, eine Gabel und Kleber. Zuerst werden die Osterhasen, mit Schablone oder freihändig, auf den Karton gezeichnet und ausgeschnitten. Wer es bunt mag, greift zu Tonkartons mit Mustern. Als nächstes sind die kleinen Pompon Schwänzchen an der Reihe. Hierfür benötigt ihr eine Gabel (4 Zinken
papírnyuszi pompom farokkal




Jó böngészést kívánok.
Angi néni

2020. április 2. Német

Kedves hetedikes!

Eljött a nagy nap, ma megírod az első digitális német dolgozatod!

Remélem, alaposan felkészültél!
Ha úgy érzed, mégsem, nyugodtan nézd még át az előző órai összefoglaló blogbejegyzést!

A feladatlap kitöltésére 30 perced lesz, egy alkalommal töltheted ki!

Ha készen állsz, nyisd meg a dolgozatot!

Jó munkát!



Erika néni
Katolikus hittan 7. a 2020. 04. 02.
                                            Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Drága Gyerekek! A következő pár sort minden hittanosomnak írom, osztálytól függetlenül. Túl vagyunk már a kezdet nehézségein. Gondolom, hogy mindenki dolgozik becsülettel! Most egyre nagyobb szigorúság van körülöttünk, egyre fegyelmezettebnek kell lennünk. Bezártnak érezzük magunkat, de van egy jó hírem!  A falakon kívül Isten és a jó angyalok küzdenek értünk a gonosszal! Ne féljetek, hanem imádkozzatok, bízzátok magatokat az Úrra, s kérjétek mindenben a segítségét! Ferenc pápa megáldotta az egész világot, Magyarországot pedig püspökeink újra felajánlották a Szűzanyának, úgy, mint egykor Szent István király. Nagy próbatétel ez az időszak az emberiségnek, de az Istenben bízóknak minden a javukra válik! Engem is bátran megkereshettek, ha személyesen szeretnétek velem valamit megbeszélni. Messengeren elérhető vagyok. Biztatlak benneteket arra is, hogy nézzetek Szentmisét! Több adón, a neten is közvetítenek minden nap, de az biztos, hogy vasárnap a Duna tévén 9 órától mindig részt vehettek, legalább lelkileg az Isten dicsőítésében.  Azt is mindannyiótoktól kérem, hogy imaként, húsvétig, az alábbi éneket tanuljátok meg, hogy majd ha elmúlt a vész, akkor a feltámadt Jézussal együtt, új életre, új hitre térve, örömteli szívvel, közösen énekelhessük el!

Ima: https://www.youtube.com/watch?v=K6a7qiKkTA8

Tananyag: Az utolsó vacsora. Jézus halála és feltámadása

Itt küldöm a nagyhét eseményeit, tanulmányozd, hogy melyik nap mi történt!
https://metropolita.hu/2018/03/nagyhet-melyik-nap-mi-tortent-jezussal/

A Lk 22 Szentírási rész arról szól, hogy Jézus, mielőtt keresztre feszítették, összeült tanítványaival, hogy megülje az ószövetségi húsvétot, melyen az egyiptomi rabságból való szabadulást ünnepelték.
Ezen a napon alapította meg az új és örök szövetséget az egész emberiséggel, minden emberrel, aki elismeri, s elfogadja az Ő életáldozatát, mellyel megszabadított minket a bűn rabságából, s visszaszerezte számunkra az örök boldogság lehetőségét. Ekkor hagyta meg az Oltáriszentségben az Ő jelenvalóságát a kenyér és a bor színe alatt. Micsoda fantasztikus dolog, hogy így maradt köztünk, hiszen így mindenki tud vele találkozni akár minden nap az Oltáriszentségben. Jelen van valóságban abban az aprócska kenyérben, s borban, s ez a kenyér nem a testünket, hanem a lelkünket táplálja.
Ebben a Szentségben magához ölel Jézus, egyesülhetünk vele, s  erőt ad a mindennapokban.
A 23-24-es fejezetben pedig az értünk vállalt kínszenvedésének, halálának, s dicsőséges feltámadásának történetét olvashatod el. Jézus azt mondta, ha vele együtt meghalunk a bűnnek, akkor vele együtt élni fogunk az örök életben! Amen

Feladat: Olvasd el a Lk 22, 23, valamint a 24-es fejezeteket! Keress képeket az Oltáriszentségről, a feltámadt Jézusról, s ragaszd be a füzetedbe, vagy készíts egy összeállítást neten! Majd ha lesz rá lehetőség, akkor mindenkiét megnézzük. Vállalj Te is áldozatot másokért!
https://szentiras.hu/SZIT/Lk22 Figyeljetek a helyszínre, a szereplőkre és az eseményekre!
https://szentiras.hu/SZIT/Lk23
https://szentiras.hu/SZIT/Lk24
                                     ÁLDOTT HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK!
https://www.youtube.com/watch?v=SbOgXIovjqY

2020. április 2. Etika


Hahó hetedikesem!

Olvasd el az alábbi kis történetet!


A csaló neve: Pétör. Írhatnám Péternek is, de akkor mi lesz a történeti hitellel? Pétör az ő neve, senki se hívja másnak, és ha valami tudatlan ember Péternek szólítja, arra nem ért. Tudom magamról, mert én már kipróbáltam. Bent jártam az iskolájukban, és megkérdeztem, melyikük az a híres Péter: ötvenkét gyerek közül egy se vállalta. Nem a hírességet, hanem a Péterséget. Ezt abból hiszem, hogy arra se állt föl senki, mikor azt mondtam:
- Mert én ezt a körtét akarom odagurítani annak a Péternek, akit keresek.
A Pétereket a körte se szédítette meg. Pedig akkora körte volt, hogy négy Péter is beleharap­hatott volna egyszerre az aprajából. De hát akit nem annak hívnak, az nem nyújtogathatja az ujját.
- Hát nem itt van az a bizonyos csaló Péter? - kérdeztem a tanító úrtól.
- Dehogynem - mosolyog a tanító úr -, csak nem jól tetszett föltenni a kérdést. Pétörök, fölállni!
Fölugrott hat gyerek, Pétör nevezetű valamennyi.
- Melyik ezek közül most már az én Pétöröm?
- Ez ni - mutatott rá a tanító úr a legrongyosabbra. - Mondd meg a nevedet, Pétör fiam, szép értelmesen.
- Deák Pétör.
Mintha a magam gyerekhangja csendült volna vissza negyvenegynéhány omladék esztendő elejéről. Amúgy is formázza Pétör a magam kisiskolás korát. Éppen olyan tatárképű, éppen olyan fésűt nem álló bozontú, no meg éppen olyan rongyoskás. Ha összemelegszünk, lehet, hogy le is fényképeztetem, s kielégítem a képével azokat a jó lelkeket, akik ifjúkori ábrázatom után érdeklődnek.
- Aztán tudsz-e olvasni valami szépet, Pétör?
- Tudok.
- No, akkor olvass!
- De mit olvassak?
- Hát az olvasókönyvedet.
- Az ám, ha vóna!
- No, kérd el a szomszédodét, és nyisd föl akárhol - segíti ki a tanító úr.
Pétör szót fogad, s éppen arra az olvasmányra nyit, amelyik a világháborúról szól. Borzasztó szép olvasmány, nyolc- és kilencéves gyermekek örömére szerkesztve, így kezdődik:
"Alig pergett le ezer év az idők rokkáján, a balsors nagy megpróbáltatásnak tette ki imádott hazánkat. I. Ferenc József uralkodása alatt kitört a vészteljes és végzetterhes világháború."
Pétörnek tagadhatatlanul okozott némi gyötrelmet a vészteljes és végzetterhes mondat, amiből szemmel láthatóan csak az idők rokkája tetszett neki, mert azt háromszor is elölről kezdte. De azért végigküzdötte emberül az egészet, csak egy kicsit beleizzadt.
- No, most csukd be a könyvet - vezényelt a tanító úr. - El tudnád-e mondani, amit olvastál, Pétör fiam?
Nem Pétör fiam ijedt meg, hanem én. Megkaptam a tanító úr karját.
- Kedves barátom uram, hiszen én sem tudnám elmondani, de még tán az se, aki írta. Pedig megérdemelné a lapátravaló, hogy kívülről meg kelljen neki tanulni a saját olvasmányát. Hanem majd mást kérdezek én ettől a híres Pétörtől. Azt mondd meg nekem, pajtás, tudod-e ki volt az az első Ferenc József!
- Igenis, tudom.
- Mondjad, no!
- A Ferenc Jóska.
- Jól van, Pétör. Ugye, megvan a képe otthon nálatok?
- Mög. Az édösapám apja, aki vót, annak az obsitos levelin.
- Megállj Pétör, látom, hogy ügyes gyerek vagy. Most még csak azt kérdezem tőled, hogy mért mondod Ferenc Jóskát első Ferenc Józsefnek.
Pétör egyet szippant, és egyet nyel. Aztán még egyszer szippant, de most már nem nyel hozzá. Kivágja lelkesen, milyen elhatározásra jutott. Mégpedig teljes mondatban, ahogy a pedagógiai becsület kívánja:
- Azért mondom Ferenc Jóskát első Ferenc Józsefnek, mert a legelső magyar ember a király.
Pétör ezt fölszegzett fejjel mondja, az orra hegyén is látszik, hogy igen meg van elégedve magával, a tanító úr azonban kicsit zavartan mosolyog.
- Igen, tetszik tudni, ez mint jelmondat vastag betűkkel van nyomtatva az olvasókönyvben.
A tanító úr azonban nem hagyja magát, se Pétört. Mindenáron ki akarja belőle szikráztatni a talentumot. Melyik a legelmeélesítőbb köszörűkő? Persze, hogy a nyelvtan. Pétörnek tehát a nyelvek mezején kell valami káprázatosat termelni.
- Mondj hamar valami időhatározó mondatot!
Pétör fölnéz a feje fölé, ott nem talál semmit. Aztán az ablakra veti okos kis szemét, és ott megtalálja, amit keres. Az ablakot befogta a pára, nem lehet rajta kilátni, ennélfogva Pétör így határozza meg az időt:
- Kutya hideg van odakint.
Ez olyan szabályos időhatározás, mintha az esőcsináló intézet adná, de azért a tanító úr nincs megelégedve, s neki a maga szempontjából igaza lehet. De nekem is igazam van a magam szempontjából, mikor odanyomom a nagy körtét Pétör markába. Mert én csak arról akartam meggyőződni, hogy csakugyan létezik-e az a Pétör, akiről hallottam egy történetet, amelyik egészen olyan, mintha én találtam volna ki. Azt én nem bánom, hogy Pétör egyelőre másképp határozza meg az időt, mint az Akadémia nyelvtudományi osztálya. Beérem annyival is, hogy Pétör van, és Pétör nagyon értelmes gyerek, holott már harmadik esztendeje fúrja, faragja, gyalulja, csiszolja az eszét az ötaraszos emberek számára rendeztetett és szabatott tudomány.
Igen, és Pétör még most se unta meg az iskolát, sőt minden reggel késedelem nélkül megjelenik benne. Pétör nagyon is szeret itt lenni, talán még jobban, mint otthon, és minden oka megvan rá, hogy telente így kedvelje a tudományok csarnokát. Először is, itt melegebb van, mint otthon. Másodszor, itt borzasztó sok gyerek van, és Pétör olyan mint a bárány: nagyon szeret sokadmagával lenni. Harmadszor, itt úgy bánnak az emberrel, hogy az édesszülője se keresi annyira kedvét, mostanában még tejjel is megitatják, akár az úrigyerekeket. Szép kis csészékben adják a tejet, van rajta nefelejcsvirág is, s nagyon jó azt a kézbe fogni, mert olyan jó sütős, hogy a dermedt, vörös kis ujjacskák egyszerre fölmelegednek rajta.
No, Pétört mégis a tej keverte gyanúba, és juttatta olyan díszítőjelzőhöz, ami szokatlan a világtörténelemben, noha nyilván sok alakja megszolgálta a világtörténelemnek. Az egyszerű Péterből a tej miatt lett Pétör, a csaló.
A gyanú a tanító úrban ébredt föl, aki talán kelleténél szerelmesebb ugyan az időhatározókba és a többi neveléstudományi köszörűkövekbe, de azért aranyból van a szíve. A tanító úr, akinek mindenütt ott a szeme, azt vette észre, hogy Pétör és a tej közt zavaros a viszony. A többi gyerek, ahogy megkapja a részét az ingyentejből, elbánik vele mindjárt a helyszínen. Pétör azonban egy idő óta sajátságos stratégiát vett alkalmazásba. Tudniillik amikor megkapja a teli csészét, akkor elvörösödik az örömtől, és orrcimpái reszketnek a gyönyörűségtől, ahogy szívja be a meleg párát. Szívja, szívja, de azonközben egyre visszavonulóban van az ajtó felé, s mire odaér, akkorra már fehérebb az arcocskája, mint a fal.
Egyszerre aztán Pétör elvész, s néha öt perc is beletelik, mire újra felbukkan kócos buksija a látóhatáron.
Az ábrázata egyre vörösebb lesz, ahogy közelebb kerül az asztalhoz, ami attól lehet, hogy roppant elszántsággal szopogatja ki a csészikéből az utolsó csöppeket.
A tanító urat persze ilyen ravasz fondorlattal nem lehet megcsalni. A tanító úr megsejtette, hogy Pétör embör nem szereti a tejet, de mivel tudja, hogy az ilyesmit nem lehet nyilvánosságra hozni, hát titokban leeresztgeti a tejecskét az udvaron a csatornába. Mert bizonyos, hogy Pétör az emeletről az udvarra szökik le tejivás örvivel, elárulja a hideg arcocskája.
Végre eljött a nap, mikor Pétör üzelmei teljes mivoltukban napvilágra kerültek. A tanító úr figyelte minden mozdulatát. Lassan somfordált a gyerek az ajtóig, de a lépcsőn már nyargalva ment lefelé, tenyerét a csésze szájára tapasztva.
Mire a tanító úr utolérte, Pétör már ott térdelt a kapusarokban, s öntögette befelé a tejet egy nagykendőbe. Beható vizsgálat kiderítette, hogy a nagykendő alul két kis lábacskában, felül pedig egy gémberedett kis arcocskában végződött.
- Ki ez, Pétör? - kérdezte a tanító úr.
Pétör - szégyen, nem szégyen - nagyon megijedt. Reszketett a szája széle.
- Marika.
- Húgod?
- Az - mondta Pétör, és férfiasan sírásra fakadt. - Mindig el szokott kísérteni, osz itt várja meg, míg hozom a tejet.
Már akkor sírt Marika is, és a tanító úr addig tiltotta kettőjük sírását, míg az ő könnye is ki nem csordult.
- Hány nap csaltál már meg, Pétör? - kérdezte a fiút.
- Öt - mutogatta Pétör az ujjain, mert szólni még nem tudott a sírástól.
Öt nagy csatát nyert meg Pétör az éhes kis gyomra ellen. Ha én isten volnék, nekem nagyobb örömem volna ebben a teremtésben, mint a vészteljes és végzetterhes világháború összes nagy hadvezéreiben.
Ne haragudjatok meg, emberek, hogy mikor úgy tele van a világ tökéletes nagy csalókkal, én erről a tökéletlen kis csalóról írtam. De látjátok, arra gondoltam, ti is örülni fogtok neki, hogy vannak még olyan csalók is, akik nem magukért csalnak, csak magukat csalják meg a testvéreikért.

                                                                                                  (Móra: A csaló)








Biológia 04.02.

Kedves Hetedikes!


A mérsékelt éghajlati övezet területei után a hideg éghajlati övezet élőhelyein élő növényekről és 

állatokról tanulhatsz. Ezen az órán a tundra élőlényeivel ismerkedhetsz meg.

Alaposan tanulmányozd a vázlatban megjelölt tk.-i ábrákat (1),(2), ahogyan órán szoktuk. 😊

Nyisd ki a tk.-et a 92.oldalon. Vázlat a füzetbe:



















































Folytatásként a rénszarvasról és a lemmingről készíts vázlatot vagy gondolatábrát.

Olvasd el a 94.-95.oldalon lévő érdekességeket is!

Oldd meg a mf. következő feladatait: 43.o.1.,2.f.; 44.o.5.,8.f.
Szorgalmi feladat: 44.o.7.f.

Várom a füzetről és a mf.-i feladatokról készült fotókat ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu
Látszódjon a neved a fotókon!

Minderre most több időd lesz, hiszen a következő héten kezdődik a tavaszi szünet, de ne hagyd a szünetre a feladataidat, akkor pihenj! 😊

Marianne néni

Angol-Anikó néni

   Dear Students! Homework:  https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/idegen_nyelvi_meres/feladatlapok_2016/Idegennyelvimeres...