2021. április 7., szerda

Testnevelés

  Kedveseim!

 A mai órára törzs, far és comb izom erősítő gyakorlatokat hoztam.



https://www.youtube.com/watch?v=P8q2N6HKsA4

Kérlek végezd el a gyakorlatot és írd le melyik volt számodra a legnehezebb! 

Jó munkát kívánok!

Üdvözlettel,

Edina néni 

Rajzpályázat: Plakát készítés -"Közlekedésbiztonság a lakóhelyemen"

 Kedves Gyerekek! 


Lenne egy rajzpályázat, ahová plakátot kell készíteni, íme a felhívás: 

"Tájékoztatom, hogy a Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányság a rendőrség napja alkalmából Plakát tervező versenyt szervez „Közlekedésbiztonság a lakóhelyemen” (Hódmezővásárhely, Mindszent, Székkutas, Mártély) címmel a hódmezővásárhelyi általános iskolák felső tagozatos tanulói, illetve a középiskolás tanulók részére. A plakátokat A/3-as méretben kérem elkészíteni, szabadon választott technikával.

A részvétel feltételei:
- Általános iskola felső tagozatos (5. – 8. osztály) vagy középiskola tanulója,
- Lakóhelye Hódmezővásárhely járás illetékességi területe,
- Mellékelt hozzájáruló nyilatkozat kitöltése és a nevezendő plakáttal való együttes leadása.

A plakátok benyújtásának határideje, helye:
2021. április 15. (csütörtök) 16:00 óra,
- Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányság 6800 Hódmezővásárhely, Lázár u. 6-8. (a borítékra kérem ráírni „Plakát tervező verseny”, dr. Mándoki c. r.fhdgy részére”)

A megadott határidőn túl érkező plakátokat nem áll módunkban elbírálni. A verseny nyertesei értékes ajándék jutalomban részesülnek."

FONTOS! 

- A hozzájáruló szándéknyilatkozatot a szüleiteknek kell kitölteni. A suliba átvehetitek őket!
- Ha valaki jelentkezne: a rajzot legkésőbb jövőhét szerdán 2021.04.14-én vigye be az iskolába. 
- A plakát hátuljára írd rá: az iskola teljes nevét, a saját neved, osztályod és a rajztanárod nevét. 

Amennyiben valakit érdekel MA (2021.04.07) jelentkezzen nálam messengeren vagy e-mailen (kovacs.emese.reka@vargatamas.hu

A jelentkezőket szaktanári dicséretben részesítem.
Nagyon várom a jelentkezéseket! 

Réka néni ✨



Ha valakit megfogott volna a téma, íme egy kis gyorstalpaló a plakátokról: 




Kémia Bevezetés a szerves kémiába 04.07

 Kedves nyolcadikosok!


Befejeztük a szervetlen kémiai tanulmányainkat az általános iskolában.
Egy kicsit belekapunk a szerves kémiába, hiszen több millió vegyületről másfél hónap alatt csak érintőlegesen lehet tanulni.

Miről is szól a nyolcadikos szerves kémia tananyag?
Ehhez nézzetek meg egy videón lévő eladást, amely nagy vonalakban, NAGYON JÓL elmondja, hogy miről is fogunk tanulni? 
Ezt kell megnézned, gyakran lestoppolnod a videót és 10 pontban részletes vázlatot kell írnod! 
Ez lehet, hogy több lesz, mint egy oldal a füzetedben!

Erre a kb. 45 percet igénylő munkádra teljes értékű érdemjegyet fogsz kapni!
Figyelned kell, értelmezned, amit látsz és többnyire másolnod kell.

A kérdések: (Egész mondatos válaszokat szeretnék látni!!!)

1. Mi a szerves kémia tárgya?(Egész mondatos válasz!!!)

2. Hány kötő elektronpár létrehozására képes a szénatom? Miért?

3. Milyen alakú stabilis molekulákat képesek létrehozni a szénatomok? (2:00)
    Milyen heteroatomok épülnek be a molekulákba? (Egész mondatos válasz!!!)

4. Mi építi fel a szénhidrogéneket? Mi a legegyszerűbb szénhidrogén? (2:50)

5. Hol (mely anyagokban) találhatóak a szénhidrogének? (Egész mondatos válasz!!!)

6. Melyik karbonsavat használjuk a háztartásunkban? Mi a jele?

7. Melyek a legismertebb alkoholok? Melyik a legveszélyesebb? Miért?

8. Írd le a szénhidrátok csoportosítását, úgy ahogyan látod! (5:00 - 5: 30)

9. Írd le a fehérjékről a legfontosabb tudnivalókat! Mindet!

A műanyagokat nem kell leírnod, már tanultuk. Nézd végig! A 10. kérdésre itt találod a választ!

10. Hol gyártják hazánkban a legót? Melyik fajta legót?


A mindennapokból ismert természetes és szintetikus szerves anyagok, műanyagok

A részletes,  szuper vázlatodat postázd! garaiedit62@gmail.com
Határidő: szerda 16 óra

Akiktől nem kaptam meg, amit kellett volna: M. Krisztián!!! Gy.Ákos, Erika, Dorka, Alfonz, Viktor, Melinda, János, Dia, Balázs, T. Ákos, Uzi, Betti  Az eddigi két óravázlatból nem mindet kaptam meg.
Krisztiántól SEMMIT!!!

Rajz Réka nénivel: Online rajzóra

  Kedves Gyerekek! 


Remélem Mindenkinek remekül telt a szünet és jól kipihentétek magatokat. 

Mivel picit hosszabb lett az online oktatás, így jövőhéten tartani fogok nektek: Online rajzórát. ✨🌞

Ehhez a felületet megcsináltam Teamsen és bevettelek titeket! Ha valaki valamilyen oknál fogva mégis kimaradt volna, az ne legyen rest nekem írni messengeren vagy e-mailen (kovacs.emese.reka@vargatamas.hu). 

Áprilisban egy online óránk lesz, mivel remélhetőleg 19-én már visszamegyünk suliba. Ha valamiért változnának a dolgok, majd megbeszéljük, hogy akkor hogy lesz. 

Jövőheti online rajzóra időpontja (de bejegyzem Teamsen is): 2021.04.14. (szerda) 10:00 

Legyen szép napotok! 

Réka néni 

Angol Dóri nénivel - 2021.04.07.

 Dear Students,

We finished Unit 3, so let's practise for the test.
A mai órán tovább gyakorolhatjátok a Unit 3-ban tanultakat!

Listening task:

Listen to a dialogue at the doctor's and complete it.
(Hallgasd meg ezt a párbeszédet és egészítsd ki! Próbálj meg minél jobb eredményt elérni! A végén készíts egy képernyőképet a kijavított feladatról és küldd el nekem!)

Agreeing

Match the statements and the agreeing answers. (Párosítsd az állításokat az egyetértést kifejező válaszokkal! A végén készíts egy képernyőképet a kijavított feladatról!)

Emlékeztető: egyetértés esetén
- az állító mondatoknál a So + segédige + névmás,
- a tagadó mondatoknál pedig a Neither + segédige + névmás választ használjuk.


Grammar and vocabulary practice - quizizz

Practise with this quiz on quizizz. (Gyakorolj tovább ezzel a kvízzel!)

QUIZ


A kijavított feladatokról készült képernyőképeket küldd el nekem e-mailben (berenyi.dorottya@vargatamas.hu)!

Best wishes!
Dóri néni

Nyelvtan Kata nénivel - április 7.

 Kedveskék,

ma nem lesz online óra. Egy szövegértéssel készültem nektek. Kérlek, figyelmesen olvassátok el az űrlap elején található szöveget, majd válaszoljatok a kérdésekre! Órai munkátokra jegyet szeretnék adni.

A szövegértést IDE KATTINTVA találjátok meg. Ma délután 16.00-ig kitölthető.

Jó munkát!

Kata n.

2021.04.07. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstundeum 10 Uhr! Várlak a Teams-csoportunban 10 órakor!

Témánk: Javítás (Bauernjause), Stefan erzählt, múlt idejű igék jelölése

A szövegben a 29-37. sor már mindenkinek legyen bekarikázott!


Schönen Tag! 🌞

2021. április 7. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó nyolcadikosom!

Ma EZ a teszt vár rád.

Jó munkát!✌


Matematika Balázs bácsival - 2021.04.07.

Kedves Diákom!

A szünetnek vége.

A mai online órán átismételjük A Pitagorasz-tételt és nézünk még rá néhány példát.

Derékszögű háromszög befogóira emelt négyzetek területének összege egyenlő az átfogóra emelt négyzet területével.

Derékszögű háromszögben a két befogó négyzetének összege egyenlő az átfogó négyzetével.

Egy 3 méteres távolságot áthidaló, 3,5 méter hosszú, egyenes csúszdát építettek. Milyen magasról indul a csúszda?

Egy fészer ajtaja 90 cm széles és 210 cm magas. Egy átlós vaspánttal szeretnénk megerősíteni. Milyen hosszúságú ez a vaspánt?

Matematika Edit nénivel Négyszögek tulajdonságai 04.07

 Kedves Matekosok!


Cím: Négyszögek tulajdonságai

A négyszögek elnevezéseit már ötödiktől kezdve tanulod. A négyszögek tulajdonságairól is tanultál már.
Ezeket ismételjük át a mai órán.
20. tétel a négyszögek tulajdonságaira vonatkozik. Ide felmásolom, illetve a tankönyvben is megtalálod a 96 - 98. oldalakon. Ezeket tanulmányozd ismét, minél többet jegyezz meg belőlük.




Ha áttanulmányoztad gyakorolj a Learning-apps segítségével!

1.Négyszögek elnevezése könnyű: https://learningapps.org/1976566

2.Négyszögek elnevezése: https://learningapps.org/1554173

3.Négyszögek elnevezése, párkereső: https://learningapps.org/1554143

HF.  A lapok jobb oldalán lévő 8 ábrájának elkészítése a négyszög megnevezésével, elnevezések és a szögekre vonatkozó összefüggések leírásával. 
Beküldendő: szerda 16 óráig garaiedit62@gmail.com

Anikó néni-Nyelvtan

 

 Kedves Nyolcadikosok!

 

A mai órán egy szövegértés lesz a feladatotok.

A füzetbe dolgozz, írd le a válaszokat és küldd el a teams nyelvtan mappába!


A Mikulás három élete

Az alábbiakban Tóth Krisztina Hazaviszlek, jó? című novellagyűjteményéből közlünk egy elbeszélést. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!

A tavalyi február szürke volt, hideg, sáros és hosszú, nagyon hosszú. Az egyik fénytelen, álmosító vasárnap délelőttjén egy, az ókori Egyiptomról szóló könyvet nézegettünk a fiammal. Elragadtatva bámulta a múmiákat, a hatéves fiúkat ugyanis semmi nem nyűgözi le jobban, mint ami ijesztő, ronda, rohad, vagy félelmetes hangokat ad, esetleg mindezeket együtt nyújtja. Tudják ezt a játékipar ravasz tervezői is. Hogyan másképp született volna a Pokémon, a szemgolyó formájú üveggolyó vagy az oly népszerű, a konyha plafonján örökre nyomot hagyó műtakony. Ez utóbbiról jut eszembe: nem tudom, próbálták-e valaha a műjégpályát olyan időben, amikor a levegő még csontig hatóan nedves és hideg, a pálya viszont latyakos, de állíthatom, hogy nem anyának való az ilyen.

A jégpálya tehát olvadt, a parkba a sár miatt nem mehettünk, így arra gondoltam, hogy térjünk be a Szépművészeti Múzeumba, és nézzük meg az egyiptomi kiállítást. A teremőr nénik általában nem szeretik a látogatókat, különösképp nem a gyerekeket, akik folyamatosan hangot adnak, ujjlenyomatokat hagynak maguk után, és a fegyelmezett múzeumi sétasebességet átlépve cikáznak a tárlók között.

Most sem volt ez másképpen, éreztem a hátamon a haragos tekinteteket. Tapasztalt szülő ilyenkor nem elegyedik szóba az alkalmazottakkal, tovább játssza az őgyelgő külföldit. Erre a teremőrök a tárlók üvegére szoktak mutogatni, hogy „nem-nem”. Egy ilyenkor elhangzó kedves, magyar mondat hosszú percekre elnémítja őket, csak a csóválás jár körben fejről fejre a teremben, mint indiánok hegyei közt a jelzőtűz.

Délután háromig maradtunk, átugorva az ebédet, közeledve az uzsonnaidőhöz. Hazamenet a gyermek elszenderedett a buszon, de amikor le kászálódtunk, azt mondta, nem álmos és nem éhes, és egyébként mégse paleontológus lesz, hanem egyiptológus.

Öt órakor aztán, amikor az utolsó virsli is eltűnt otthon a tányérjáról, elhangzott a kérés: – Anya, csináljunk mi is múmiát!

Általában elég gyorsan reagálok, azt lehet mondani, hogy a találékony anyák csoportjába tartozom, nem vagyok az a meglepődős meg halogatós fajta, de most gondolkodóba estem. Mármint az alapanyagot illetően. A készítés menete mindkettőnk előtt ismert volt hozzávetőlegesen, a bebugyolálandó test azonban hiányzott. Adott volt ugye a macskánk, aki természetesen szóba sem jöhetett, és kínálkozott volna néhány plüssállat is, ha ez nemcsak az én elvetemült anyai agyamban fogan meg, hanem mondjuk a fiam is felajánlja, hogy jó, akkor tekerjük be Micimackót vagy a Koalát. De nem ajánlotta fel: egészséges csemeteként tőlem várta a megoldást. Fel volt adva a lecke. Ha eddig Star Wars matrica vagy ősi (egész pontosan triászkori) dinoszauruszcsont kellett, anya előteremtette, csak nem okozhat gondot akkor egy vacak múmia. Futólag fölmerült bennem Lajos nevű hülye szomszédunk és egy megrongálódott játék baba is, de a gyermek pszichéjére való tekintettel mindkét ötletet elvetettem.

Pásztáztam a szobát, néztem a könyvespolcot, a legós dobozt, a hajókat, s akkor tekintetem az ablakban tengődő maradék csokimikulásokra esett. Hm. Nem is rossz. Azonnal magam előtt láttam a legnagyobb Mikulást, amint bebalzsamozva, örök álmát aludva fekszik Röhmertopfban(1), míg a lelke Sólyom képében egyesül a Nappal. Alsó- és Felső-Egyiptom bajuszos, szakállas fáraója. A gyerek még semmit sem érzékelt a bennem lepergő nagyszabású képekből, óvatosan annyit mondtam csak, hogy lemegyek, megnézem a szerszámok között, megvan-e még az öntapadós krepp papírcsík, amit a szobafestők hagytak itt.

Megvolt. Ekkor ismertettem csak tervemet a hatévessel, aki azonnal a szőnyegre költöztette a bebalzsamozandó testeket, hogy Anubisz képében elvégezhesse a szertartást. A szívet, májat és egyéb nemes szerveket eltávolítottuk, majd a sótartóba és egy üres kaviárosdobozba raktuk, a Mikulás szívét ugyanis meg kellett mérni. Úgy tűnt, nem nyomják bűnök a lelkét, ami nyilván annak is köszönhető, hogy hozzánk sose hozott virgácsot.

A balzsamozás szertartása alatt sajnos ki kellett zárni a szobából a szabályosan begerjedt macskát, aki valamit hallhatott műveltebb társaitól az egyiptomi macskamúmiákról, olyan felszabadultság és eufória mutatkozott ugyanis rajta, hogy teljesen letekerte, mi több, megrongálta az értékes kreppcsíkot.

A művelet közben, bármennyire vigyáztunk is, megsérült a fóliaborítás, amelyet ezért jobbnak láttam eltávolítani. és akkor, ott, az örök életre való felkészítés komoly, összehangolt mozdulatait végezve mélységes titok tárult fel ámuló szemeink előtt.

Hihetetlen dolgot fogok mondani, kicsit habozom is, hogy le merjem-e írni, amit akkor ott láttam, de kérem, higgyenek nekem.

Az a Mikulás félig nyúl volt.

Kimondtam, tessék, ez a színigazság. A bajusz dudorának a helyén csokoládéból nyúlpofácska domborodott, a csúcsos süvegen pedig kivehető volt a nyuszifülek rajzolata. A Mikulás kissé túl tágra és csodálkozóra méretezett szemei valójában nyusziszemek voltak, a püspöki alak pedig egybeszabott nyúltest. Valamit akkor megértettem az örök körforgás gondolatából, és némi kajánsággal nyugtáztam, hogy még sikerült is egyet csavarni a gyártó gondolatmenetén, azzal ugyanis garantáltan nem számoltak, hogy a nyúlból lett Mikulás harmadszorra is életre kel majd: hogy harmadik, immár örök életében kreppcsomagolásban, mumifikálva kering.

A díszítés aprólékos és szórakoztató művelete után pihenni tértünk, mert másnap óvodába kellett menni. A gyermek ott aztán boldogan elmesélhette, hogy vasárnap járt a Szépművészeti Múzeumban, és hogy nekünk is van már otthon saját múmiánk, csak a mama otthon nem engedi a konvektor közelében tartani, mert csöpög. És hogy a múmia valójában csokimikulásból készült, ami tulajdonképpen nyúl, ezt a mama szúrta ki, és még jó, hogy a festők hagytak ott papírcsíkot.

Sajnos idén ősszel a díszes múmiáktól meg kellett szabadulnom, pedig immár iskolássá lett gyermekem szájából elhangozhatott volna az a gyönyörű mondat, amelyet a lejárt mikik kidobásával megelőztem. Elmesélhette volna az osztályban, hogy „van otthon igazi múmiánk, csak nagyon molyosodik”.

December elején ismét csokimikulásokat pakoltam a bevásárlókocsiba, és megálltam a polcokra korán kirakott karácsonyi díszek előtt is. A mézeskalácsok és habcsókok között óriási mennyiségű előrecsomagolt, kerek csokoládédíszt találtam. Nem is kerek díszek voltak: inkább olyan tojásformák. Igen, ahogy kivettem őket a dobozból, határozottan látszott, hogy ezek bizony hegyes végükkel lefelé néző, aranyszálon függő tojások, amelyeket ezúttal a karácsonyfára szántak.

Hát csoda, ha az ember folyton gyanakszik?

(1) Cserépedény


1. feladat

Az elbeszélő szerint milyen hasonlóság van a múmia és a szemgolyó formájú üveggolyó között? 

A Mindkettő félelmetes hangokat ad ki.

B Mindkettő gusztustalan és ronda.

C Mindkettőt a játékipar tervezői találták ki.

D Mindkettőt az egyiptomiak találták ki.


2. feladat

Miért éppen az egyiptomi kiállítást nézték meg és nem az antik gyűjteményt?


3. feladat

Mire vonatkozik a következő szövegrészlet: „mint indiánok hegyei közt a jelzőtűz”? 

A A teremőrök egymással való kommunikációjára.

B A kiállításon útvonalat kijelölő jelzőfényekre.

C Az anya és a gyerek titkos kommunikációjára a múzeumban.

D Az anya és a teremőrök közötti különös kommunikációra.


4. feladat

Kinek/kiknek a nézőpontjából olvashatjuk az elbeszélést? 

A A gyerek nézőpontjából.

B A teremőrök nézőpontjából.

C A szülők nézőpontjából.

D Az édesanya nézőpontjából.


5. feladat

Hogyan járultak hozzá a szobafestők a Mikulás mumifikálásához?


6. feladat

Mit tudunk meg a szöveg alapján az ókori egyiptomi vallásról? 

A A piramisokat azért építették, hogy oda temetkezzenek.

B A sólyom az egyik egyiptomi isten, Hórusz jelképe.

C Halottaikat gondosan felkészítették az örök életre.

D Sok istenük közül Anubiszt tisztelték a legjobban.


7. feladat

Miért kellett megmérni a Mikulás szívét? 

A Megtudják, hozott-e virgácsot.

B Megtudják, mennyit nyom egy szív.

C A teremőrök is így mutatták be a múzeumban.

D Az egyiptomiak szertartását követték.


8. feladat

Fogalmazd meg egy mondatban a nagy titkot, amelyre a mumifikálás során fény derült!


9. feladat

Nevezd meg pontosan a Mikulás három életét!

1. élet: …………

2. élet: …………

3. élet: …………


10. feladat

Az alábbiak közül melyik tárgynak lehet még a csokimikuláshoz hasonlóan több élete a szöveg alapján? 

A A csillagdísznek.

B A csillagszórónak.

C A karácsonyfadísznek.

D Az adventi koszorúnak.


11. feladat

Mennyi idő telik el a novella kezdete és vége között? 

A 1 nap

B több nap

C több hét

D több hónap


12. feladat

Értelmezd az elbeszélés utolsó mondatát a szöveg alapján!

Anikó néni-Angol

 

Dear Students!


Today lessson is in Teams at 10 o'clock.

 

Our Topic: Everday English


Homework: Mf.40.o./1, 2

Küldd el a házi feladatodat a teams angol mappádba!


Have a nice day!


Anikó néni



Angol-Anikó néni

   Dear Students! Homework:  https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/idegen_nyelvi_meres/feladatlapok_2016/Idegennyelvimeres...