Kedvesek!
Egészen fél órával ezelőttig kevesebb, mint a csoport fele adta be
a múlt órai feladatot (a vírusos fogalmazást).
Ezt eredetileg reggel 8-ig vártam volna, de ennek fényében
ma délután 16.00-ig kapnak haladékot, akik eddig nem készítették el, vagy elfelejtették beküldeni.
Továbbmegyünk az ismétléssel (aki elküldte a fogalmazást, annak mára csak ez van, a többieknek ez
is).
1. Ma a mondatrészeket, a szószerkezetekről
tanultakat ismételheted át.
Ebben a tanévben az egyszerű mondatokkal foglalkoztál. Minden
mondatot kisebb elemekre bonthatsz, ezek a szavak. Ám attól,
hogy szavakat teszel egymás mellé, még nem biztos, hogy értelmes
mondatot kapsz.
pl.
Zsuzsi tegnap autó megy dolgozni - ez így nem mondat, ugye?
Zsuzsi tegnap autóval ment dolgozni - ezt már mondatnak tekintheted!
A különbség az, hogy a mondatban
a szavak a nyelv szabályai szerint
kapcsolódnak egymáshoz.
2.
Alkoss öt mondatot a felsorolt szavakból! Írd le a mondatokat
a füzetbe!
a, a, a, az, bezár, ébresztő, gaz, hosszú, idő, iskola, Piri, kiszed,
kitakarít, megszólal, néni, nyolc, óra, Peti, süt, szoba, tegnap, torta,
virágoskert, Viki
3. Láthatod az elkészített mondatokban, hogy egy-egy mondaton belül
a szavak valamiféle
viszonyban, összefüggésben állnak egymással. Ez határozza meg azt, hogy
milyen mondatrész szerepét töltik be a szavak az adott mondatban.
Öt mondatrészt különböztethetsz meg: állítmányt, alanyt, tárgyat, határozót, jelzőt.
4.
Írd le a következő mondatot a füzetbe!
Zsuzsi tegnap a piros autóval korán ment dolgozni.
5.
Figyeld meg, hogy vannak olyan mondatrészek (szavak), amelyek szorosabb
kapcsolatban állnak egymással: a piros autóval, korán ment, tegnap ment, Zsuzsi
ment, dolgozni ment, autóval ment. Ezek a szorosabban kapcsolódó
mondatrészek
szószerkezeteket alkotnak.
A szószerkezetek azért hasznosak számodra, mert ezek segítségével fogod
megtalálni a mondatrészeket, és az ágrajz készítésénél is jól jönnek, tudod.
6. Gyakorlásképpen
oldd meg EZT a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!
Jó munkát!
Kata n.