2020. május 18., hétfő

Nyelvtan - Kata n. 05.18.

Kedvesek,

a múlt órai feladat megoldását még várom (ma 14.00-ig) a következőktől: Zsolti, G. Betti, V. Betti, Dorka, Krisztián, Ákos.

Azok közül, akiktől megkaptam, kiemelem és naaaaagyon megdicsérem: Vencel, Erik, Dia, R. Laci, Vivi.


1. Ma folytatjuk az ismétlést: az állítmányról tanultak felidézésével.

Az állítmány az a mondatrész, amellyel állítunk valamit. Ha felteszed azt a kérdést, hogy: Mit állítunk?, máris megtalálod, melyik szó a mondat állítmánya. Mondatelemzéskor két vonallal húzzuk alá az állítmányt, ágrajzban a jelölése Á.

2. Írd le a füzetedbe az alábbi mondatokat!

Erik focizik. Az osztálytársai is fociznak. Mindannyian ügyesek. Én is ügyes vagyok. 

3. Keresd meg ezekben a mondatokban az állítmányt, és jelöld aláhúzással!
Ha jól elemezted a mondatokat, az állítmány mindhárom fajtájára találtál példát.
4. Ismételd át ezt is!
  • Ha az állítmány szófaja ige, akkor igei állítmányról beszélünk.                                         
    Erik focizik. Mit állítunk? Focizik- ez a mondat állítmánya. A focizik szófaja ige (mit     csinál?), tehát az állítmány igei állítmány.
  • Ha az állítmány szófaja főnév, melléknév, számnév vagy névmás, azaz bármely névszó, akkor névszói állítmányról beszélünk.                                                                                  Mindannyian ügyesek. Mit állítunk? Ügyesek- ez a mondat állítmánya. Az ügyesek szófaja   melléknév (milyenek?), tehát az állítmány névszói állítmány.
  • Ha az állítmány egy névszó (főnév, melléknév, számnév, névmás) és egy segédige kapcsolata, akkor névszói-igei állítmányról beszélünk.                                                                                Én is ügyes vagyok. Mit állítok? Hogy ügyes vagyok- ez a mondat állítmánya. Az ügyes szófaja   melléknév (milyen?), a vagyok pedig segédige.

5. Oldd meg a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!


Jó munkát és szép napot!
Kata n.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Angol-Anikó néni

   Dear Students! Homework:  https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/idegen_nyelvi_meres/feladatlapok_2016/Idegennyelvimeres...