2020. március 25., szerda

Nyelvtan - Kata néni

Kedves hetedikeseim, nem győzök álmélkodni, hogy milyen ügyesek vagytok!

A hétfői quizizz feladatokon nagyon jól teljesítettetek. Átlagoltam a két játékban elért eredményeiteket.
Ötöst kap: Zsolti
Két plusz pontot kap: Erik, Viktor, Dia, R. Laci, Vivi
Egy plusz pont a jutalma: Gréti, G, Betti, Vencel, Dorka, Krisztián, Ákos, Eszti



Az öt mondatrész közül néggyel már megismerkedtünk: alany, állítmány, tárgy, határozó.
Van még egy mondatrész, amit már többször említettem én is, és Lacika is az eddigi órákon. ☺️

Írd fel a füzetbe: 
A jelző

A jelző olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét (tulajdonságát), 
mennyiségét, vagy birtokosát fejezi ki.

A jelzőknek több fajtája van (mi ezekkel fogunk megismerkedni közülük):
  • minőségjelző
  • mennyiségjelző
  • birtokos jelző
  • kijelölő jelző

Jelölésük a mondatban:


 Jelölésük az ágrajzban:  Jmi , Jme , Jb , Jkij


Lássunk néhány példát! (Csak a kékkel szedetteket írd le!)
  • minőségjelző: szép lány, új cipő, könnyű feladat, stb.
Mit állítok? megállt
Ki állt meg? Laci
Hol állt meg? Ferrari mellett
Milyen Ferrari mellett? gyönyörű 
  • mennyiségjelző: sok autó, néhány virág, öt gyerek, stb.
Mit állítok? kellene
Mi kellene még? 
Hová kellene? a főzelékbe
Mennyi só kellene? csipetnyi
  • birtokos jelző: Brigi haja, az iskola fala, az én számítógépem
Mit állítok? kék
Mi kék? szobája
Kinek a szobája kék? Petié
  • kijelölő jelző: ez a könyv, azt a lányt
Mit állítok? olvastam
Ki olvasta? én
Mit olvastam? könyvet
Melyik könyvet? azt


No, érthető? ☺️
Lássuk! 

1. feladat: Elemezd a füzetedbe az alábbi két mondatot!

Fanni kék ruhája tetszik nekem.

Nagymama borsólevesét sem eszem meg.

2. feladat: Gyűjts minőséghatározós szószerkezeteket (pl. vonalas füzet, szép lány, stb.) és írj le legalább hármat ide a bejegyzés alá kommentben! ☺️

Jó munkát!
Kata néni

9 megjegyzés:

  1. Rücskös fa, büdös zokni, penészes sajt, romlott rúrórudi remélem jók és ide kellet írni 😆

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erik írta a rücskös fa és.....

      Törlés
    2. Ide kellett írni, és a szempontoknak megfelelnek a példák. :)

      Törlés
  2. V.Vivi:nagy kislábujj,hüséges kutya,színes ceruza ♡

    VálaszTörlés
  3. V.Eszti:kis köntös,aranyos papucs,tarka boci❤️

    VálaszTörlés
  4. Nagy ház ,régi motor ,hosszú út ,terebélyes fa (bocsánat csak nem léptem a közzététel gombra )

    VálaszTörlés
  5. R.Diána:kék fal,piszkos föld,egyenes vonalzó,barna maci,csillogós papucs

    VálaszTörlés

Angol-Anikó néni

   Dear Students! Homework:  https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/idegen_nyelvi_meres/feladatlapok_2016/Idegennyelvimeres...